انگیزشی کنکور مشاوره

7 راهکار طلایی برای تقویت حافظه کنکوری های تجربی

یک داوطلب تجربی تا روز برگزاری کنکور سراسری باید حدود 4700 صفحه فقط کتاب درسی بخونه ( کتاب های کمک درسی هم باید بخونه ) و مسلط برای این همه صفحه بشه تا بتونه سرجلسه کنکور در حدود 4 ساعت بهتر از سایر رقبا ( چند صد هزار نفر) به سوالات جواب بده .

بنابراین حافظه اش سر جلسه کنکور باید یاری کنه که بتونه حجم قابل قبولی از این مطالب رو سر جلسه کنکور به یاد بیاره.
درسته که مرور کردن در فواصل زمانی مناسب یک عامل مهم در ماندگاری مطالب در ذهن هست ، اما اهمیت داشتن حافظه قوی و تقویت کردن حافظه رو برای کنکوری ها نباید دست کم گرفت .
کسانی که حافظه قوی دارند الزاما مادرزادی اینقدر حافظه شون قوی نبوده و شما هم می تونید با بعضی کارها و

باید و نباید های تغذیه ای حافظتون رو قوی تر و قوی تر کنید :

۱ – سلامت عمومی بدن در حافظه خیلی موثره . مراقب سلامت عمومی خودتون باشید و سعی کنید حداقل حدود 7 ساعت در شبانه روز بخوابید .
۲ – با دقت و تمرکز درس بخونید . وقتی با ترس و استرس درس بخونید یادگیری و حافظه شما هم کم توان میشه .
۳ – مطالعه بی وقفه و بدون استراحت نداشته باشید . حداقل هر 45 دقیقه یک بار وسط مطالعه کمی استراحت کنید . حدود 45 دقیقه بعد از شروع مطالعه و یادگیری ، منحنی یادگیری خیلی پایین میاد . طوری که یادگیری خوبی بعد از این زمان نخواهید داشت ، مگر این که یه استراحت کوتاه داشته باشید.
۴ – برای حفظ کردن مطالب سعی کنید از روش رمزگذاری استفاده کنید . مثلا برای حفظ کردن تاریخ ادبیات میتونید با آثار اون شاعر یا نویسنده یک جمله بسازید یا حرف اول آثار رو به صورت یک یا دو کلمه معنی دار یا طنز حفظ کنید . یا مثلا برای حفظ کردن نام عناصر بعضی گروه های جدول تناوبی رمزهایی وجود داره که میتونید ازشون استفاده کنید .
۵ – مطالب درسی رو تا جایی که امکان داره به صورت خلاصه و طبقه بندی شده یادبگیرید به حافظتون بسپارید . مطالب کم حجم تر و دسته بندی شده بیشتر تو حافظه میمونه .
۶ – پرخوری و خوردن زیاد سردی جات مثل دوغ ؛ پنیر ؛ ماست ترش ؛ گوشت گاو و… تاثیر خوبی روی حافظه نداره .
۷ – خوردن صبحانه اونهم صبح زود حافظه رو تقویت میکنه .
۸ – مصرف آنتی اکسیدان ها مثل میوه و سبزیجات که از سلول های بدن دفاع میکنه و سلول ها رو تغذیه میکنه به تقویت حافظه شما کمک میکنه .
۹ – خوارکی های لسیتین دار به اندازه کافی بخورید بخصوص لوبیای سویا که مقدار زیادی لسیتین داره . زرده تخم مرغ ، شیر ، ذرت ، عدسی ، تخم آفتابگردان ، جوانه گندم ، بادام زمینی ، آرد جو و جگر گوساله هم لسیتین دارن . لسیتین پیش ساز استیل کولین و استیل کولین هم یکی از انتاقال دهنده های عصبی اصلی مغز است .

دیگر راهکارهای حرفه ای برای تقویت حافظه و موفقیت در کنکور تجربی

1️⃣ دقت و تقویت حافظه: با دقت و تمرکز بالا درس بخوانید . درس خواندن همراه با ترس و اضطراب و احساسات منفی یادگیری را کاهش می‌دهد و قاعدتاً حافظه هم ناتوان می‌شود.

2️⃣ سلامت عمومی در کارکرد حافظه مؤثر است. پس مواظب سلامت عمومی خود باشید و همچنین روزانه حداقل ۷ساعت بخوابید.

3️⃣ مطالب را تا جایی که ممکن است به صورت خلاصه و طبقه‌بندی شده به خاطر بسپارید. مطالب کم‌تر، به خاطرسپاری بیشتر!

4️⃣ مرور و تقویت حافظه: مرور مهم‌ترین ابزار جهت به حافظه سپردن مطالب است.

5️⃣ سعی کنید مطالب را پس از یادگیری به خاطر بیاورید و آن را بازگو کنید. این روش از مطالعه دوباره مطالب مؤثرتر است.

6️⃣ بهتر است زمان مطالعه شما کمتر از ۹۰ دقیقه باشد. و بعد از آن استراحت کوتاهی داشته باشید و دوباره ۹۰ دقیقه مطالعه کنید و همین روند را ادامه دهید. مطالعه طولانی مدت و بدون استراحت، مطالعه مفیدی نخواهد بود و نگه‌داری مطالب هم خوب انجام نمی‌شود.

7️⃣ رمزگذاری و تقویت حافظه: برای حفظ کردن مطالب از روش رمزگذاری استفاده کنید. مثلاً برای حفظ تاریخ ادبیات سعی کنید با آثار یک نویسنده جمله بسازید. یا برای حفظ برخی ستون‌های جدول مندلیف رمزهایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

دوستان خوبم برای دسترسی به مطالب بیشتر و بهره مندی از  مشاوره کاملا رایگان توسط دانشجویان پزشکی از سراسر کشور میتوانید از طریق تماس یا تلگرام با شماره  09332378701 

و کانال تلگرام و پیج اینستاگرام ما تماس بگیرید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *