انگیزشی

موقع درس خوندن خوابم میاد

موقع درس خوندن خوابم میاد، چطور در تمام روز پر از انرژی باشم

 

خواب بهانه است؟ دلیل اصلی ما از اینکه خوابمون میاد چی هست؟ علاقه نداشتن یا نداشتن برنامه خوب برای استراحت و کار های روزانه

 

کتاب درسی برای اکثر شما کنکوری ها مثل خواب آورین ترین دارو ها عمل میکنه. داوطلب های زیادی هستن که مابین کتاب باز کردن و رفتن به خواب عمیق فاصله زیادی ندارن. داستان زمانی ترسناک میشه که متوجه میشی ماه ها، بلکه سال ها درگیر این مشکل هستی و به راحتی روز ها رو با خوابیدن و کسل بودن از دست میدی و دچار یک روزمرگی کشنده شدی. این روند شاید در سال های قبل دردسر زیادی برای تو ایجاد نکرده باشه اما امسال که کنکور داری قضیه کاملا متفاوت هست. امسال با توجه به زمان زیادی که در مدرسه هستی و زمان محدود برای مطالعه، باید بتونی نهایت استفاده رو از تایم های خالی ببری و ساعت مطالعه خوبی رو ثبت کنی

 

این مشکلی که الان با اون دسته و پنجه نرم میکنی دلایل متفاوتی داره که ما سعی کردیم در این مقاله این دلایل رو بررسی کنیم و یک سری راهکار های کاربردی رو بهت معرفی کنیم.

 

با این واقعیت روبرو شو، رخت و خواب و مبل اصلا شبیه میز مطالعه نیستن

خیلی از ما ها عادت داشتیم که کتاب درسی رو باز کنیم و با گذاشتن دست زیر چونه و با چشم مطالب رو مطالعه کنیم یا روی تخت دراز بکشیم و پامون رو بندازیم رو هم و یه چند صفحه ای از کتاب رو بخونیم.

داشتن عادت های مطالعاتی غلط یکی از اصلی ترین دلایلی هست که باعث میشه کسلی و خواب به سراغ ما بیاد. امسال باید برخی از رفتار های اشتباه رو تغییر بدیم. با خوابیدن روی تخت و انداختن پاهامون روی هم، با لم دادن روی مبل، با گذاشتن دستمون زیر چونه و نشستن جلوی تلوزیون و یا خوردن تنقلات نمیتونیم مطالعه با کیفیتی رو تجربه کنیم.

باید هر چه سریع تر جای مناسبی رو برای مطالعه انتخاب کنیم. مکانی که نظم خیلی خوبی داشته باشه. مکانی که از نظر تهویه هوا و نور وضعیت مطلوبی داره و باعث میشه تمام فکر و ذهن ما معطوف مطالعه بشه.

 

بستنی یا مداد، انتخاب با توست

در پاراگراف های بالا به این مورد اشاره کردیم که نمیتونید در هر جایی و با هر پوزیشنی انتظار مطالعه با کیفیت داشته باشید. بعد از حل این مشکل باید به این مورد هم باید اشاره کنیم که برای یک مطالعه خوب که با انرژی همراه هست و از چرت زدن و خوابیدن به دور، نیاز به یک مطالعه پویا دارید. مطالعه ای که نمیتونید با بستنی و یا چیپس و ماست موسیر اون رو انجام بدید. توصیه ما این هست که از این لحظه به بعد همیشه در زمان مطالعه از مداد و خط کش و یا ماژیک مارکر استفاده کنید و همیشه به دنبال پیدا کردن نکات ریز باشید. تجسم کنید که نقشه گنج رو به روی شما باز هست و این شما هستید که باید معماهای این نقشه رو کشف کنید تا به مقصد نهایی برسید.

 

واقعا باید چه کار هایی انجام بدیم که در طول روز با انرژی باشیم و خواب سراغی از ما نگیره

ببین دوست من به طور کلی خواب پنج مرحله داره، چهار مرحله خواب عمیق و یک مرحله خواب rem

مرحله خواب rem دقیقا همون جایی هست که باعث میشه مطالبی که شما در طول روز مطالعه کردید از حافظه کوتاه مدت شما به حافظه بلند مدت انتقال پیدا کنه. اگر تا به حال از آلفای ذهنی هم چیزی شنیده باشید دقیقا منظورشون همین مرحله از سیکل خواب شماست که باعث میشه مطالب به خوبی در حافظه تثبیت بشه. طبق ازمایش هایی که انجام شده هر کدوم از این ۵ مرحله چیزی در حدود ۶۰ تا ۹۰دقیقه زمان میبره که باعث میشه شما با ۶ الی ۸ ساعت خواب در طول شب به سطح انرژی بالایی برسید و در طول روز زیاد دچار خستگی نشید

یکی از اصلی ترین کار هایی که باید به اون نظم بدیم، همین ساعت خواب و بیداری هست. برای این منظور باید یکسری از موارد رو مدنظر داشته باشیم که در همینجا قصد داریم به اون اشاره کنیم

اول اینکه ساعت خوبی رو برای خواب و بیداری انتخاب کنیم. یک ساعت مشخص در طول ۲۴ ساعت شبانه روز، با توجه به صحبت های افراد موفق در سطح جهان، میتونیم بگیم که بهترین تایم برای خوابیدن ۱۰ الی ۶ صبح هست. شما با تکرار این روند خودتون رو عادت میدید که هر روز در یک زمان مشخص از خواب بیدار بشید. از کوچکترین مزیت های این تایم خوابیدن و بیدار شدن، داشتن انرژی زیاد در اون زمان از صبح هست که به شما برای حضور قدرتمند در روز کنکور هم کمک زیادی میکنه.

 

با هر غلط روی تشک، میتونیم خواب هفت پادشاده رو ببینیم، اما…

اوایل، انجام دادن این کار کمی سخت به نظر میرسه. برای همین موضوع هم میتونی از زنگ استفاده کنی تا کم کم بدن تو به بیدار شدن در تایم مشخصی عادت کنه. منظور من از خوش قول بودن این هست که همون موقع که سا ساعت هشدار و یا هر وسیله دیگه ای از خواب بیدار میشی دیگه نخواب، هرچند هم که باز دلت بخواب نیم ساعتی رو استراحت کنی اما این زمان ها دردی رو از تو دوا نمیکنه و فقط باعث میشه سخت تر از خواب بیدار بشی و به جای اینکه پر انرژی باشی، احساس کسل بودن بکنی

 

بیخیال آب گوشت

لطفا شب ها غذای سبک نخورید. خوردن غذا های سنگین مثل آب گوشت و از طرفی حجم زیاد غذا در وعده شام یکی از اصلی ترین دلیل هایی هست که باعث میشه شب خواب خوبی رو تجربه نکنیم. سعی کنید در وعده شام غذا های زود هضم مثل ماکارونی، ماهی و یا خوردن چند قاشق خورشت قرمه سبزی با پلو میتونه هم دلچسب باشه و هم به عنوان مانع برای داشتن خواب خوب عمل نکنه.

 

۱۰ دقیقه ای ورزش کن

صحبت از ورزش که به میون میاد، خیلی از عزیزان بحث رو عوض میکنن و خیال میکنن که قراره خودشون رو برای دو صد متر و یا تمرینات وزنه برداری آماده کنن!!

نرمشی که همیشه برای سرحال شدن در اول صبح از اون صحبت میشه میتونه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده روی سریع باشه. چیزی که انرژی رو به شما برگردونه و خواب رو از سرتون ببره.

 

یک عادت خوب دیگه که باید یاد بگیریم و انجام بدیم این هست که از هرکاری فقط و فقط برای خود اون کار لذت ببریم. یعنی اینکه وقتی قراره بخوابیم خودمون رو برای یک خواب شیرین آماده کنیم. وقتی میخوایم غذا بخوریم، فقط غذا بخوریم و با دیدن تلوزیون و یا صحبت کردن مانع هضم خوب غذا نشیم و کلی مورد دیگه که میشه ساعت ها ازش مثال زد ولی در حوصله این مقاله نمیگنجه. از امروز به بعد سعی کنید برای همه موارد این نکته رو به یاد داشته باشید و اجرا کنید و از خواب شروعش کنید. از امروز موقع خواب با خودتون گوشی نبرید. با خودتون کتاب روی تخت خواب نبرید. زمان خواب به مسائل درسی و یا هر نوع نگرانی ای که در طول روز داشتید فکر نکنید. سعی کنید در یک مکان کاملا تاریک و بدون سر و صدا استراحت کنید و برای شروع یک روز بی نظیر آماده بشید

دوستان خوبم برای دسترسی به مطالب بیشتر و بهره مندی از  مشاوره کاملا رایگان توسط دانشجویان پزشکی از سراسر کشور میتوانید از طریق تماس یا تلگرام با شماره  09332378701 

و کانال تلگرام و پیج اینستاگرام ما تماس بگیرید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *